onsdag 3 februari 2010

Femtio Tusen Röster. Om tystnadens makt, och röstens

Vilket brott är värst: att slå någon blodig, eller att stå bredvid och titta på när det händer?

I sällskap med de andra onsdagsbloggarna på Fattiga Riddare, Sveriges största forum för överskuldsatta, vill jag idag lyfta fram ett initiativ från vår deltagare Inspirera. Jag väljer att citera från hennes blogg, för jag kan inte skriva det bättre själv:

"I en värld byggd på kaos, finns ingen tröst. Om vi bygger vår värld utifrån det är vi ingenting. I en värld fylld av olika vindar som omsluter oss och bär oss med sig finns ingen röst tystnaden är ditt medgivande. Ta ett djupt andetag och se med dina ögon vad som är framför i och vid sidan om oss. Lyssna och säg ja till att vi, människan är fri skapande, vänlig och levande på jorden. Bli en del av att påverka Regeringen nu till att ta sitt ansvar vad gäller de sjuka, arbetslösas, och överskuldsattas villkor i Sverige. Förbli inte en av de tysta för du är en mycket viktig människa och kan påverka genom att stödja dina medmänniskor.

Onsdagen 3 Februari 2010 hoppas jag att så många som möjligt vill och skriver om allt det som händer oss i sina bloggar. I form av arbetslöshet, försäkringskassans agerande mot sjuka, och de överskuldsattas situation i Sverige. Det finns en namnlista upplagd för alla oavsett om du är bloggare eller du är en av de som läser vad vi skriver, Så uppmanar jag alla att skriva på. För oavsett vem du är ser jag och många med mej din medverkan som viktig och du är tvärtemot jantelagen mycket speciell och du är någon."

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4245

Jag har skrivit på. Gör du det också?

3 kommentarer:

  1. Hej

    Jag blir enormt berörd över att du citerar mej, du är en fantastisk skribent och när jag läser dina bloggar som jag upplever är skrivna från ditt hjärta får jag många gånger känslan av att jag är på ditt jobb eller sitter vid ditt köksbord och resonerar med dej, får sådana där flashar att du sitter där med pannan i djupa veck och hakan i handen. Du delar med dej och låter oss följa dina tankar på ett ödmjukt och sensitivt sätt och inte någon gång läser jag någon bitterhet. Det känns stort och högtidligt på samma gång.

    Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är av en motsatt idériktning om tystnadens mystik. Genom tiderna glorifieras tystnaden som maktspråk för de stora grupperna, därför det talande ljudet kräver intellekt. Anledningen till den sekellånga ständiga halvpsykotiska indoktrineringen, tolererat att tystnaden är guld, betyder samma sak som att göra tillfällighetens propaganda till en diktaturcykel, dvs. mänskligheten har inte tillräckligt mycket intellekt för att ge talet en värdig plats. Det är en myntad tvångsteori, som erkänner ett för lågt folkligt intellekt, där tiga istället blir favoriserat som populärart. Denna förfalskning och undertryckta känsla, ger de skillnader inom den säregenheten att skulptera "oändligheten" av mekanisk död och förfall bland populationerna, en halvbiologisk fylogenetisk tradition, som avgränsas via vetskapen och aviseringen om talandets styrka av få intellektuella. Så att tiga är inlärt utifrån en medveten mänsklig försvagning, som utnyttjas inom maktcykler. Mänsklighetens låga intellekt, är alltså orsaken till tystnaden, och tystnaden genererar krig och lidande samt i omskrivningen diktatur.

      Bar Jesus

      Radera
  2. Tack! Hoppas naturligtvis att många skriver på!

    SvaraRadera