torsdag 1 september 2011

Mannan har fått ett brev

"Mellanstad 110901


Kära Mannan,

du är en bra kvinna. Du vet att jag vill ditt allra bästa, och att jag verkligen älskar dig. Nu står vi vid ett vägskäl: efter att ha levt tillsammans med dig de senaste fem åren, så är det dags för mig att be dig tänka till lite kring vad du egentligen vill med vår relation. Alla har vi våra mindre ljusa sidor, jag har säkert också vissa fel och brister som jag kanske inte alltid är så medveten om, men nu har du gått så långt i din egoism att jag måste säga ifrån på skarpen. Du måste börja ta mer hänsyn till mig!

Följande vill jag, nej KRÄVER jag att du tänker på i fortsättningen:

1. Ha inte så förtvivlat bråttom upp ur sängen på morgnarna. Du dör inte av att ligga kvar och kramas en stund, och ditt tjat om kaffe ger jag inte mycket för. Ge mig lite ömhet!! Eller har du hört talas om nån som dött av koffeinbrist?!?

2. Jag behöver närhet. Mycket närhet! Om jag smyger mig på dig och börjar nosa dig på underbenen när du sitter vid datorn, så är det för att jag behöver din uppmärksamhet en stund, men det tar du ingen notis om för tangentbordet verkar vara mycket viktigare än att pilla mig på ryggen... vet du hur sårad jag blir varje gång det händer? Ska jag behöva tugga av telefonsladden för att du ska ge mig lite uppmärksamhet?!?

3. En gång i veckan, bara en gång, visas ett bra naturprogram på TV. Jag vill gärna se det, och jag vill att du ska sitta och titta tillsammans med mig, det är liksom veckans höjdpunkt. Du vet hur fruktansvärt upphetsad jag blir av dessa tittarfilmer med småfåglar, möss och ekorrar, men varenda torsdag kväll sliter du fram dammsugaren och ska städa inför helgen. SLUTA MED DET!! Annars flyttar jag hem till Martin Emtenäs på "Mitt i Naturen" istället.

4. Bara för att jag äter flugor, så är det INTE okej att du vägrar pussas. Flugor är INTE ohygieniska, och förresten brukar jag svälja dem hela, så du kan gott ställa upp lite oftare utan att grina illa.

5. Köp hem ordentlig mat! Det där "dietfodret" du serverat mig den sista tiden är ta mig f***n oätligt, jag vill ha tillbaka den meny du alltid höll mig med tidigare. Envisas du med att inte lyssna, kommer jag krafsa in varenda pellets jag får tag i under köksmattan till dess du fattar galoppen - titta själv hur mycket jag lyckats peta in där bara idag, så förstår du allvaret i mina hotelser.

6. ...and heres the Deal, Woman: om du inte genast lägger av med att pilla mig på magen och jollra som en infantil kalkon om min "fläsk-påse", kommer jag vägra prata med dig i fortsättningen! Jag är inte tjock, jag har lite extra hud på mitten, det är allt. Det är normalt i min ålder. Förresten är du inte så snygg utan päls du heller, bara så du vet...

Om du nu kan tänka dig att gå mig till mötes och visa lite mer hur du känner för mig, så tror jag säkert att vi kan fortsätta leva ihop även i fortsättningen. Om inte, kommer jag se mig om efter en annan sambo. Så kan du sitta där med din dammsugare och sukta efter någon att kela med. Jag menar allvar.

//Kisse

P.S. Såhär i efterhand kan jag tycka att jag är lite hård emot dig i mitt brev. Hoppas du förstår att jag vill att vår relation ska hålla. Och du ska ha tack för att du vaknade halv fem imorse när jag kräktes och hjälpte mig att hålla huvudet över sängkanten så hårbollen landade på mattan istället för på lakanet - jag uppskattar det även om jag kanske inte var mig själv just då. D.S."







1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera