onsdag 7 september 2011

SAAB igen, lugga staten på pengar-spåret

Det bidde ingen konkurs, det bidde en rekonstruktionsbegäran. Sannolikt innebär det att staten får gå in med medel till de anställdas löner genom lönegarantin. Bra eller bajs?

Advokat Rolf Åsbjörnsson är glasklar med sin åsikt i en artikel på di.se: "Det är inte meningen att rekonstruktion ska användas för att lugga staten på pengar. Att först plocka ut lönegaranti i en rekonstruktion och sedan gå i konkurs och få lönegaranti en gång till", säger Åbjörnsson.

Jag håller med. Lägg skattepengarna på vård, skola och omsorg istället, det här är inte försvarbart.

En annan aspekt: när jag som skuldsatt ville betala in ett par tiotusen till Kronofogdemyndigheten senast, så fick jag legitimera mig och förklara för banken vart jag fått tag i pengarna. Varifrån kommer de pengar som ska rädda SAAB?

SVD
DN
E24

2 kommentarer:

  1. hej va kul att du skriver!
    godmorgon förresten!
    jag har saknat din blogg så himla mycket!
    nej jag tror inte att saab kommer få sin rekonstruktionsansökan godkänd,det tror jag INTE!
    hoppas INTE. jag blir förvånad att så många ssaanställd har fått ta lån för att klara sin överlevnad..vad beror det på? dålig framförhållning,dvs inget sparande,eller beror det på hög inkomst= höga utgifter?
    kram OCh ha en bra dag!
    jag blir så glad när du skriver!

    SvaraRadera
  2. Kanske är det så när man har en stadig och bra inkomst, att man inte förutser att jobbet kan gå i konkurs eller att man kan bli sjuk, jag vet inte. Men jag vet att det är stressigt att leva på lite pengar... Gomorron, förresten, ligger du och sover länge på förmiddagarna nu? ;)

    SvaraRadera