tisdag 13 september 2011

Väldigt mycket höst i Mellanstad idag...


Ovädret Katia har dragit in över Mellanstad, och här är höstrusk... Vaknade till en ovanligt grå morgon med hårda vindar och plötslig rå kyla på golven i lägenheten. Raggsockorna har åkt fram idag. Det börjar bli dags att stänga fönstret om kvällarna, men jag har ingen lust. Det känns så oåterkalleligt varje gång, som om sommaren aldrig mer kommer tillbaka.

Ännu väntar några fina helgdagar i skogen med termos och svampkorg, rönnbärsplockning och slånbärsris och leriga jeans. Ännu finns chansen till en Brittsommar så man kan få njuta av solstrålar i trädkronorna, och än har jag inte hört några fågelsträck dra fram över slätten på väg mot varmare breddgrader. Till helgen ska jag, om tillfälle uppstår, besöka ett större åkerområde där förra året ett par tranor tillbringade några dagar med att vila och äta upp sig. Det är en speciell känsla att sitta under en tall i ett skogsbryn och följa de mäktiga fåglarna med blicken, lyssna när de sjunger. Det är ett särskilt vemod de bär med sig. När de drar vidare återstår i stort sett bara att ta fram stövlarna och vänta på den första snön.

Här hemma har kattorna redan insett läget. Lilla Misse sitter på routern om kvällarna, den värmer gott om stjärten och det där med att matte Manna knorrar tar hon inte så allvarligt på. Kisse i sin tur myser i mitt knä, och när jag tänder några ljus på soffbordet blir det så trevligt att hennes nackhår står rakt ut när hon kisar mot lågorna. Hon kryper nära, nära på nätterna, för kroppskontakt är plötsligt viktigt igen. Och jag vaknar med päls på bröstet och undrar varför jag skaffade katt...

Dagens njutning får bli Marek Szczepaneks foto av tranan. Mycket vackert.

2 kommentarer:

  1. hej på dig och godmorgon!
    här har jag haft en underbar morgon med läsning och mys med katten under tiden jag läste,sen drack jag te och satte på diskmaskinen.
    läs mer i bloggen.
    ha en bra tisdag!

    SvaraRadera
  2. behöver du ett genuint lån för affärsändamål eller att betala din skuldkontakt Mr Kellie Wilson nu för äkta lån via e-post: Oceanicfinance113@gmail.com eller +1(267)725-7570

    SvaraRadera