onsdag 7 september 2011

Betala din skatt, annars kommer Rambo och tar dig!!

Det konkursmässiga Greklands befolkning har sent omsider vaknat till och insett att det behövs pengar för att finansiera statens verksamhet och välfärden. Bara drygt hälften av skattepengarna kommer in varje år, och därför har en specialstyrka satts in av den grekiska Skattemyndigheten: "Rambo". Från Rapport ikväll, på SVT Play, klicka HÄR för att se inslaget.

I Grekland är den ekonomiska nymoralismen på hög nivå, det är spännande att se eftersom landet i övrigt är ett av Europas mest korrumperade, man kommer ingenstans utan att betala mutor. Här hemma i Svedala kan jag konstatera att Skattemyndighet och Kronofogdemyndighet har jobbat på det sättet under flera år. Inte mindre än två av mina gamla arbetsgivare har utan förvarning tvingats släppa ifrån sig bokföring, datorer, pengar och hela klabbet när myndigheterna kommit inbrakande genom dörren tidigt på morgonen. Det var en syn för gudar när jag satt på jobbet och en av dessa fiffelpellar fick samtal hemifrån, då hustrun tvingats släppa in en hord stora masar i villan och bara kunde titta på medan de vände ut och in på hemmakontoret och slängde ner vartenda papper de kunde hitta i svarta sopsäckar. Det var första gången jag såg en människa vars hår stod på ände, bokstavligt talat, och hårdhjärtad som jag är tyckte jag inte ens synd om honom, jag var så luttrad att det bara blev en rolig historia till att berätta för väninnan under helgen. En annan arbetsgivare blev förmodligen föremål från en koordinerad attack där även banken medverkade, för hans hustru ringde från kassan på ICA och var hysterisk när bankkortet plötsligt inte fungerade längre. Det är dirty, dirty business i min bransch... och tillslagen fortsätter. Ibland är det väl befogat, ibland finns det ytterligare skäl än att bara komma åt skattefusk. Senaste stora tillslaget där Kronofogden medverkade var då Konkurrensverket gick loss på Swedboat, Yamaha Motor, Volvo Penta med flera, för att de ströp tillförseln på reservdelar för Mekonomens Marinshop, mer om det HÄR.

Nu undrar jag om grekerna på sikt kommer bli lika flitiga skattebetalare som Svensson verkar vara, även efter det att de fått ordning på statens finanser? Är vi svenskar kanske mer moraliska än andra nationaliteter i Europa? Eller har vi bara ett mer effektivt kontrollsystem, starkare svenska "Rambomyndigheter" som är vassare än de våra europeiska grannar har?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar