onsdag 9 juni 2010

Lelle tussen...

Såhär ser hon ut, den lilla skrållan som ska flytta hem till oss om några veckor för att hålla Kisse sällskap. Vi fick kortet ifrån hennes mammas ägare för några dagar sedan, och så har två förälskade Mannor suttit framför datorn och suckat och trängtat en stund nästan varje kväll...





Och sen om ett halvår kommer jag blogga här om hur jobbigt det är med små katter som jamar och vill leka på nätterna, om hur dyrt det är hos veterinären och om hur svårt det är att få något gjort när någon vill sitta på ens knä hela tiden, och då får ni stå ut med det och tänka att jag antagligen lever litet längre om jag får gnälla av mig ibland, och att det nog inte är så allvarligt. Är hon inte söt?

5 kommentarer:

  1. Sicken SötTös!

    M viftar på svansen & tycker att vi gott kan bli SötTös-faddrar också, eftersom vi faddrar omkring i djungler, ishav & högt upp i trädkronorna...
    Vad sägs, erbjudandet om att bli SötTös-fadder är absolut seriöst. Vill INTE att djur ska avlivas pga höga veterinärkostnader när försäkringar är så, förhållandevis, billiga.
    Och en 100-lapp hit eller dit är eg. som en fis i rymden...
    Skämt åsido, såg på "Secret millionaire"
    igår kväll och skämdes en smula när jag hörde en kvinna säga (ungefär såhär) : "... jag är fattig men jag har mer än de som letar mat i soptunnorna och det känns inte mer än rätt att jag hjälper till så gott jag kan..."
    Hon jobbade frivilligt med att se till så att alla som ville fick ett lagat mål mat om dagen, gratis. Mannen som var/är miljonär i pund fick sig en tankeställare och kom fram till att det är på ngt sätt större att hjälpa när man inget/lite har än när man lever i överflöd & lyx (tänk: fundraising-temafester m mkt blingbling & fotoblixtar).

    Vad jag vill ha sagt med allt detta är att även om jag lever under små omständigheter finns det en förhoppning att göra världen till en bättre plats, i det lilla, och NI har på ngt sätt tagit plats i våra hjärtan och boat in er där. Ofrivilligt måhända men så är det iallafall :0)
    Så om vi kan hjälpa till med ngra av SötTös
    kostnader gör vi det gärna, speciellt nu i början med vaccinationer etc.

    Känn det inte som välgörenhet se det som en födelsedagspresent, en gåva till en Gåva...

    Massor av buffmednosen & STORA kramar
    M&m-matten

    SvaraRadera
  2. Tack, du är en ängel i människohamn, men jag har räknat med veterinärskostnaden om något händer, framförallt med en tusenlapp när fröken ska steriliseras, och jag har kunnat ta ut lön i både april och maj så nu räknar jag med att klara det :)

    Vad är M för ras?

    SvaraRadera
  3. Hej igen,

    Självklart utgick jag ifrån att du fixat, trixat och räknat på ekonomin för kattskrället innan du tackade ja. Du ger inte ut den signalen och hoppa först och tänka sen "attan var gummirepet inte fastsatt runt fötterna - tänka sig så dumt.." Nä, du är def. en person som skriver listor både en och sjuttiosexton gånger, bockar av och kontrollerar igen.
    Det är ju tusangubbar detta som gör att du/ni fortfarande har tak över huvudet och kläder på kroppen om jag förstått saken rätt. Du måste vara en oerhört stor liten kvinna här på jorden =^~^=

    Vad vi tänkte var att använd ni era planderad vet.pengar till ngt litet kul istället, så sponsrar vi SötTös med veterinärbesöket så här i början; vaccination och kastrering. Men som sagt, jag vill inte klampa in på minerat område och bete mig drulligt, inte alls. Lova bara att du inte tackar nej pga ngn löjlig stolthet. Det finns tillfällen den här stoltheten är det enda man har kvar och då är det av vikt att man kan frammana de krafter som behövs för att hålla ryggen rak, men detta är inte ett sådant tillfälle, eller..?

    SötTösen rör och berör mitt hjärta eftersom vi inte kan ha katt här hemma pga allergi.
    Och M jag, den sötnosen är en Portugisisk Vattenhund, mörkt chokladbrun från början men nu är han som en silverrygg. Snygg, ståtlig, klok och vacker! Minsann.
    Sitter kisse fortfarande på nätterna och för samtal med "plupp"? ;O)

    Buffmenosen&STORAkramar
    M&m-matten

    SvaraRadera
  4. Du är en pärla, men jag fixar det, tack och lov. Och för första gången någonsin ska jag ta en katt ifrån en vettig människa, som skött om kullen ordentligt från start och sett till att den är välnärd, avmaskad och skabbad innan den kommer :) Har tagit in halvvilda sommarkatter förut, och då pratar vi kostnader!! Herregud, innan man får en sån katt i skick med hull och hälsa.... och tyvärr är de svåra att få riktigt friska, en kattkille fick jag avliva akut för han var så sjuk efter gud vet hur lång tid utomhus utan tillsyn. Så vaccinationer är minsta problemet, största brukar vara rejäl undervikt, massor av parasiter och bristande tillit till människor i nämnd ordning. En enda gång har jag kapitulerat och ringt in hjälp omgående från en djurskyddsorganisation som fick omhänderta en upphittad sommarkatt, och då gällde det ett djur med en benskada som måste opereras - jag kunde inte finansiera det själv men det ordnade de galant :) det finns änglar som donerar pengar till såna organisationer också, det tycker jag är fantastiskt!!

    Portugisisk vattenhund, vilken dröm... Blir de alltså litet silverfärgade som äldre? Häftigt! Tittade på http://www.portugisisk-vattenhund.nu/omportis.aspx?id=vardag och ser att de behöver vara ute mycket - det är idealet tycker jag! Så får man en anledning att komma ut och röra på sig, och verkligen leva med naturens skiftningar. Min favoritras är stövare, klassisk jakthund som tyvärr inte går att ha i lägenhet (det är djurplågeri, de fetmar direkt och får problem med benen/benställningen om de inte får röra sig tillräckligt mycket). Glada, aktiva och positiva hundar med enorm kärlekspotential, min bror har flera ute på landet och jag njuter när jag någon gång kan få låna dem... men ojoj vad de kräver. Nå, det kommer en dag när jag också kan ha hund, bor bra och jobbar mindre så jag kan sköta hunden ordentligt med tillräcklig tid för motion. Då rackarn ska jag se till att skaffa ett eget energiknippe :)

    SvaraRadera
  5. Mannan är en stor liten fantastisk person som en vacker dag, I hope, ska förstå precis hur stor hon är! :D

    Det du Mannan. ;D

    SvaraRadera