tisdag 29 juni 2010

Jagar småpengar

Har nu på förmiddagen förnyat mitt avtal med elleverantören. Konsumentverket rekommenderar att man tittar på vad flera elleverantörer kan erbjuda, så man får mesta möjliga för pengarna, men när man har betalningsanmärkningar är det inte helt lätt att byta leverantör hiters och diters. Tur att leverantören har olika erbjudanden då, så man har någon möjlighet att få ner priset... Jag valde rörligt pris i ett år, för även om det small till och blev jättedyrt under vintern, så har det sänkts till mer normala nivåer nu och blir det riktigt lågt har jag möjlighet att binda mig ett år eller mer på ett fastprisavtal. I vilket fall som helst blir det billigare än det som kallas "tillsvidarepris", alltså det pris som man får om man inte gör något avtal alls med sitt elbolag. Och så slapp jag undan årsavgiften på 345 kronor också, och det gör ju inte ont precis. En sparad peng är en vunnen peng, eller vad säger man?

345 kronor kan vi äta mat i två veckor för.

3 kommentarer:

  1. Bara en liten, liten jämförelse vad jag råkade ut för. En telefonförsäljare ville att jag skulle investera i lotter. Jag nekade och sa jag är inte intresserad. Då kommer svaret"Jamän,300:-kan du väl avvara? Det är ju inga pengar!" Han tystnade när jag sa "hur ska jag kunna tala om för familjen att jag köpt lotter för 300:-, när det skulle innebära att matkassan blir 300:- mindre?" Strax därpå avslutades samtalet. Jag kände mig ganska nöjd.

    SvaraRadera
  2. Jotack, det där förstår jag alldeles utmärkt. Jag har det inte lika illa nu som jag hade för tre månader sen, men lägga trehundra på spel är otänkbart även för mig. Men för den som aldrig varit utan pengar eller haft stora skulder är det nog ganska svårt att förstå hur vi lever, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Att välja rätt bolag kan ge många sköna slantar i fickan. Har skrivit en del om el, opartiskt, och det finns mycket "skit" men också många lukrativa avtal om man söker på nätet.

    SvaraRadera